Een zoekmachine optimalisatie campagne opzetten Een zoekmachine optimalisatie campagne opzetten

Een zoekmachine optimalisatie campagne opzetten

Het kan intimiderend zijn om te beginnen met zoekmachine optimalisatie. Dit omdat het een super breed vakgebied is waar veel specialisten al jaren ervaring mee hebben. Het kan dan ook heel lastig zijn om tussen dit soort spelers in te komen bij de resultaten. Vaak is hier tijd, moeite en een professioneel zoekmachine optimalisatie bureau voor nodig. Hieronder leggen we kort uit van begin tot eind hoe een zoekmachine optimalisatie campagne er uit ziet.

Zoekwoordanalyse

Elke campagne begint met het kiezen van de juiste zoekwoorden voor de website, afhankelijk van het doel van de website. Bij het kiezen van zoekwoorden moet goed gelet worden op het volume van het zoekwoord, ofwel hoe vaak een bepaald zoekwoord gebruikt wordt. Daarnaast moet gelet worden op de concurrentie van het zoekwoord, ofwel hoeveel andere spelers proberen de toppositie te bereiken op dat zoekwoord. De afweging hierin is lastig te maken en vaak het best over te laten aan een expert.

Een zoekwoordanalyse is een belangrijk onderdeel voordat men content begint te ontwikkelen. Heb je eenmaal interessante zoektermen gevonden dan is het zaak dat een gespecialiseerd content bureau de rest schrijft. Je zorgt dan niet alleen voor SEO technisch correcte pagina’s, maar ze zijn dan ook goed te lezen.

Het optimaliseren van de website

Na het kiezen van de zoekwoorden moet de website geoptimaliseerd worden voor die zoekwoorden. Dat betekent dat er content geschreven moet worden die goed bij die zoekwoorden past. De zoekwoorden moeten daar relatief vaak in voorkomen maar niet zo vaak dat zoekmachines het als spam gaan zien. Dan streeft het gebruik van zoekwoorden namelijk zijn doel voorbij.

Naast het gebruik van zoekwoorden zijn er allerlei technische aspecten die aan de website veranderd kunnen worden. Deze doelen vooral op gebruiksvriendelijkheid, want als je bezoekers aantrekt maar ze blijven niet op je website dan heb je er uiteindelijk vrij weinig aan. Daarom is de gebruiksvriendelijkheid van de website minstens even belangrijk als de zoekmachine optimalisatie. Sommigen zien het zelfs als een onderdeel er van. Onvriendelijke website betekent bezoekers die niet blijven en dat brengt op zijn beurt weer je beoordeling door Google omlaag.

Reageren is niet mogelijk.